TCP2 installeres på feltetUbåter og annet skrap

QP tas i bruk

person av Harald Tønnesen, Norsk Oljemuseum
QP plattformen var klar til innflytting den sommeren 1977. Den hadde fire etasjer over dekk, hver på 1000 m2.
— Et helikopter, av typen Sikorsky 76C+, har nettopp landet på QP-plattformen. "Bakkemannskapet" sørger for at nødvendige prosedyrer følges ved av- og pålessing av såvel mannskap som varegods.
© Norsk Oljemuseum

Øverst på QP var det helikopterdekk, helikopterhangar, stasjon for helikopterdrivstoff, kontor for helikopterpilotene og radio- og kommunikasjons rom. I radiorommet var det installert systemer for kommunikasjon med andre plattformer, Norge og Skottland. Et troposfærisk radiosystem sørget for kontakt med pumpeplattformen MCP-01 og St. Fergus.

På toppdekket var det kontor for koordinering av båttrafikken. Der var det også lager for førstehjelpsutstyr. Boligdelen hadde 60 soverom med plass til 120 mennesker med tillegg av 16 sengeplasser på nedre dekk. Feltets sentrale drifts- og kontrollrom (CCR) lå på øvre dekk. Fra kontrollrommet kunne driften av hele feltet inklusive satellittene fjernstyres. I nødssituasjoner kunne alle driftsfunksjoner på bore­plattformene stenges og overvåkes fra QP. I nærheten av kontrollrommet var det pauserom, kontorer for fagforening, feltsjefen, feltsekretæren og for den sikkerhetsansvarlige. Rekreasjonsrommet var delt opp i en del for ikke-røykere med leserom og en del for røykere med en bar. Ved siden av rekreasjonsrommet lå et rom for visning av kinofilm. Sykestue, messe med kjøkken, lagerrom for mat, vaskeri og lugarer lå på midtdekket.

Nedre dekk inneholdt laboratorium for gassanalyser, trimrom, brannstasjon, omkledningsrom og lugarer. Broforbindelsen til TP1 gikk ut fra nedre dekk.

Nederste nivå inneholdt kontorer, blant annet for velferd. Der var det også en maskin for produksjon av ferskvann. I tillegg var det lagringstanker for vann.

TCP2 installeres på feltetUbåter og annet skrap
Publisert 3. april 2018   •   Oppdatert 29. juni 2020
© Norsk Oljemuseum
close Lukk

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *