Frøy olje i produksjonFjerning av Odin

Fjerning av Nordøst Frigg

person av Trude Meland, Norsk Oljemuseum
Installasjonene på Nordøst Frigg ble fjernet sommeren 1996. I 1995 fattet Stortinget beslutningen om fjerning av installasjonene på Nordøst Frigg og videre disponering av dem. Dette var første gang en installasjon på sokkelen skulle fjernes og resirkuleres. Stortinget ønsket størst mulig gjenbruk av installasjonen. Hensynet til miljøet var i fokus.
— Demontering av Nordøst Frigg. Dekket, med kontrollrom og helikopterdekk, ble installert hos North Sea Drilltrainer og benyttet til brann- og evakueringsøvelser. Foto: TotalFinaElf/Norsk Oljemuseum
© Norsk Oljemuseum

Stolt Comex Seaways og Kværner Installasjon vant anbudet om fjerning og Per Jøssang i Stolt Comex, var prosjektleder. Nordøst Frigg hadde en bunnramme med seks brønner og en kontrollstasjon. Kontrollstasjonen besto av et plattformdekk og en 126 meter høy stålsøyle som var festet til et betongfundament.

Flere løsninger ble lansert, og løsningen som ble valgt, var enkel og i utgangspunktet utenkelig, i følge Jøssang.[REMOVE]Fotnote: Sokkelspeilet nr. 2 2002 Plattformdekket ble tilbudt North Sea Drilltrainer på Tau utenfor Stavanger, et treningssenter for borepersonell. Jøssang mente det ville være perfekt med et autentisk, intakt og fullt utstyrt plattformdekk å trene på. Senteret takket ja, og plattformdekket med kontrollrom og helikopterdekk ble, ved hjelp av kranfartøy, løftet av og flyttet på land.

TauStålsøylen skulle i utgangspunktet taues til land og resirkuleres. Men Jøssang fikk en annen ide. Han ringte formannen i småbåthavnen på Tau og spurte om de trengte en molo. Etter noe betenkningstid var svaret ja. Elf ble overrasket over forslaget, men godtok ideene. Plattformbeinet ble slept til havnen, ankret opp og senket halvt ned i vannet. Endene ble tettet og hele konstruksjonen kledd med tre av estetiske grunner.

Betongfundamentet hadde Jøssang tenkt seg som base for fiskeoppdrett. Det ble det imidlertid ikke noe av, i stedet for ble den pumpet full av luft slik at den kunne flyte og slept til land og benyttet som fundament under moloen på Tau.[REMOVE]Fotnote: Total E&P Norge AS hjemmeside Plattformsøylen ble liggende med endene på hver sin halvdel av betongfundamentet. Dermed fikk vann strømme fritt under moloen slik det ble sikret et miljøvennlig havnebasseng.

Også den 390 tonn tunge bunnrammen ble løftet opp og fraktet til land. En av brønnventilene ble tatt vare på og gitt til Norsk Oljemuseum. Rammen ble smeltet om og resirkulert. De hydrauliske styringskablene mellom rammen og kontrolltårnet ble tatt til land og destruert.

Frøy olje i produksjonFjerning av Odin
Publisert 4. april 2018   •   Oppdatert 21. juli 2020
© Norsk Oljemuseum
close Lukk

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *