Et navn blir til
En datamaskin kom opp med rundt seks millioner ulike kombinasjoner av tre og fire bokstaver. Blant disse var e-l-f, som til slutt ble valgt. Det nye navnet var lett å uttale både på franske og andre språk. Samtidig var det lett å oppfatte visuelt. Og det var originalt!
Flere designere ble deretter bedt om å finne et emblem eller merke som skulle stå sammen med navnet. En logo er viktig for å gi identitet. Den skal være et uttrykk for aktiviteten og filosofien til selskapet står for. Den skal gi fellesskapsfølelse internt, og den skal gi en umiddelbar identifikasjon av selskapet ovenfor omverden.
Valget falt på den som i dag er kjent som «borekronen». Logoen var i blått og rødt, og symboliserte et samlet og integrert selskap. Logoen ble presentert på 1250 bensinstasjoner i Frankrike. I 1987 ble det bestemt nye retningslinjer for Elf-logoen. Den mest markante endringen var fargene. Den røde og blå ble erstattet med trikoloren og merket ble plassert foran navnet.
Seismikk over FriggElf åpner kontor