Seismikk over FriggElf åpner kontor

Et navn blir til

person av Trude Meland, Norsk Oljemuseum
Navnet Elf og Elflogoen ble introdusert den 27. april 1967. I begynnelsen av 1960-årene ble flere franske salgsselskaper for oljeprodukter (Caltex, La Mure, CFPP, Avia og Lacq) slått sammen i regi av Union Générale des Pétroles. Det ble nødvendig i finne et felles varemerke til bruk på bensinstasjoner og lignende.
— Elf-logoen
© Norsk Oljemuseum

En datamaskin kom opp med rundt seks millioner ulike kombinasjoner av tre og fire bokstaver. Blant disse var e-l-f, som til slutt ble valgt. Det nye navnet var lett å uttale både på franske og andre språk. Samtidig var det lett å oppfatte visuelt. Og det var originalt!

Flere designere ble deretter bedt om å finne et emblem eller merke som skulle stå sammen med navnet. En logo er viktig for å gi identitet. Den skal være et uttrykk for aktiviteten og filosofien til selskapet står for. Den skal gi fellesskapsfølelse internt, og den skal gi en umiddelbar identifikasjon av selskapet ovenfor omverden.

Valget falt på den som i dag er kjent som «borekronen». Logoen var i blått og rødt, og symboliserte et samlet og integrert selskap. Logoen ble presentert på 1250 bensinstasjoner i Frankrike. I 1987 ble det bestemt nye retningslinjer for Elf-logoen. Den mest markante endringen var fargene. Den røde og blå ble erstattet med trikoloren og merket ble plassert foran navnet.

Seismikk over FriggElf åpner kontor
Publisert 24. oktober 2017   •   Oppdatert 2. juni 2020
© Norsk Oljemuseum
close Lukk

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *